İatanbulun Fethi Çizgi Filmi

Filmin yönetmeni Murat Çeri, Bilim Sanat Felsefe Akademisi’nde sinema eğitimi almış genç bir yönetmen. 28 yaşında. İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı mezunu. Fatih Sultan Mehmed ve İki Papaz, daha önce kısa film ve belgesel çeken Çeri’nin ilk çizgi film çalışması. Murat Çeri niçin böyle bir çalışmaya ihtiyaç duyulduğunu şu cümlelerle açıklıyor: “Bizler Süpermen, Örümcek Adam, Batman, He-Man, Voltran gibi çizgi filmlerle büyüdük. Bugünkü çocukların, gençlerin adı Ahmet, Mehmet olan onun gibi yaşayan, onun gibi konuşan kendi kahramanları olsun. Bunun için kollar sıvandı. İlk durağımız da Fatih dönemi ve onun fetih sonrası İstanbul’a getirdiği sosyal hayat oldu.” Filmin konusu kısaca şöyle: Fatih Sultan Mehmed, İstanbul’u fethettikten sonra genel af ilân eder. Bu af en başta hapiste yatanları sevindirir. Ama hapiste bulunan iki papaz bu aftan yararlanarak dışarı çıkmayı reddeder. Onlar zulmün hüküm sürdüğü bir dünyaya seyirci kalmaktansa hapis yatmayı tercih etmektedir. Bunu haber alan Fatih papazları huzuruna çağırıp gerekçelerini öğrenir. Bunun üzerine papazlara her yere girip çıkmaları için bir berat veren Fatih, bir yıl boyunca Osmanlı hakkında bir kanaat edinmelerini ister. Papazlar da bu beratla Osmanlı’nın çarşılarını, mahkemelerini, medreselerini, Hıristiyan mahallelerini gezerler. Şahit oldukları onca şeyden sonra tekrar Fatih’in huzuruna çıkarlar.

Murat Çeri, filmde ana fikrin ‘fetihleri fetih yapan şeyin bir toprak parçasını kılıçla almak değil, fetheden devletin kendi varlığıyla o bölgeyi ihyâ etmesi demek’ olduğunu göstermek istediklerini ifade ediyor. Çeri sözlerini şöyle sürdürüyor: “Hocası Akşemseddin’in Fatih Sultan Mehmed’e dediği ‘Kostantin’i açıp gülzar eyle’ sözünün ne manaya geldiğini, Fatih’in İstanbul’u fethedip onu nasıl gülzar eylediğini o dönemde yaşayan iki papazın üzerinden anlatmaya çalıştık.”

Film üç boyutlu, tamamen bilgisayara dayalı animasyon yazma tekniğiyle yapılmış. Filmin başlangıç aşamasında dört kişilik animasyon ekibi yer almış, bu sayı daha sonra 10’u aşmış. Murat Çeri, şu andaki mevcut çizgi filmlerin çoğunun iki boyutlu, yani elle çizilip görüntüye aktarılan filmler olduğunu söylüyor. Üç boyutlu çizgi filmlerin ülkemizde yeni ivme kazanmaya başladığını belirten Murat Çeri “Bundan sonra üç boyutlu Türk çizgi filmleriyle daha sık karşılaşacağımız kanaatindeyim.” diyor.

Murat Çeri, çizgi film yönetmeni ne iş yapar sorumuza ise şu cevabı veriyor: “Hani âmiyâne bir söz vardır ya ‘ne iş olsa yaparım abi’ diye. İşte öyle bir şey. Sahnelerin istediğimiz gibi çıkmasından arkadaşların moral motivasyonunun yüksek olmasına kadar, hepsi birbirinden bağımsız gibi görünen ama hepsi birbirine bağlı olan bir düzine iş.”

Ülkemizde daha çok Amerikan ve Japon yapımı çizgi filmler gösteriliyor. Çocuklar Spiderman, Batman gibi yabancı hayali kahramanlarla büyüyor. Türkiye’de çizgi filme ciddi yatırımlar yapan pek fazla bir firma da yok. Ama Murat Çeri büsbütün umutsuz değil. Türkiye’de çizgi film sektörünün bir sıçrama yapacağını düşünüyor. Çeri son söz olarak “Kendi çocuklarımıza kendi kahramanlarımızı bu yolla tanıtalım istedik. Çizgi filmi izleyenler Fatih’in o zarif tavrıyla bir çiçeği koklarken yaptırdığı portresinin ne mana ifade ettiğini daha iyi anlayacaklardır.” diyor. (www.fatihsultanmehmediz.biz)
Zaman * Gençlik * MURAT TOKAY

Bu yazımızı okuyan 923. takipçimizsiniz.

gencyolcular

Genç Yolcu 2005 yılında #BirlikteKeşfedelim sloganıyla Gezi • Kültür • Sanat alanında yayın hayatına başlamıştır. İletişim: bilgi@gencyolcu.com

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.