E-Spor Nedir?

Teknoloji alanında yaşanan gelişmeler her alanda olduğu gibi spor alanını da etkileyerek yeni ve bazı gelişmelerin ortaya çıkmasına neden olmuştur.Bu gelişmelerden biri de elektronik spor’dur. Elektronik spor, hem fiziksel hem de zihinsel bir takım özelliklere sahip olup, bunlar: Sanal veya bilgisayar ortamında icra edilmesi, yeni tesis veya ekipman bakımından geleneksel sporlarla karşılaştırıldığında çok büyük finansal kaynağı gerektirmemesi, dünyanın her bölgesinde bu sporu icra edebilme olanağının bulunması, bireysel ve takım halinde oyuna açık olması, ve doğasına özgü araç gereci gerektirmesidir.

Elektronik spor, dünyanın bir ucundaki kişinin dünyanın diğer ucundaki kişilerle Internet aracılığıyla buluşup oyun oynayabileceği ya da büyük elektronik spor organizasyonları aracılığıyla dünyanın farklı yerlerinden gelen insanların buluşup, oyun oynayabilecekleri hem fiziksel hem de zihinsel çaba gerektiren bir spor olarak tanımlanabilir.Günümüzde elektronik spor kavramının önemli bir gelişme gösterdiği bilinmektedir. Ulusal ve uluslararası düzeyde resmi ve özel pek çok elektronik spor turnuvası düzenlenmekte ve elektronik sporlar ile ilgili federasyonlar oluşum sürecini tamamlamaya çalışmaktadır. Ulusal ve uluslararası katılımlı olarak gerçekleştirilen bu organizasyonlara ve organizasyonlara katılan elektronik sporculara hem bireysel ve hem de takım kategorisinde sponsorların milyon dolarlar ile ifade edilen desteği de bu spor dalının potansiyel gelişiminin bir kanıtı olarak değerlendirilebilir.

http://www.turkgamer.net/wp-content/uploads/2015/04/e-spor-810x400.jpg

Rakamlara göz atacak olursak; günümüzde eSpor’un da dahil olduğu global dijital oyun pazarı satışları; Şubat 2016 verilerine göre 62 Milyar dolar civarında seyrediyor. Peki eSpor bunun neresinde diye bakacak olursak; 2015 ‘de 600-650 Milyon dolarlık bir paya sahip olan eSpor pazarı, şu an $750M seviyelerinde ve 2018 hedefi olarak $1.9 Milyar ’a ulaşması öngörülüyor; yani 2 sene içinde 2.5kat bir artış söz konusu olacak.2015 Pazar Payı bölgesel olarak Kore ve Çin ($380M) sektörü domine ederken; Amerika ($143M) ve Avrupa ($72M) bu bölgeleri takip etmesi bekleniyordu ancak 2015 sonundaki analiz ve rakamlara baktığımızda Asya geriledi ($275M), Amerika $225M’lik bir pazar oluşturarak yükselişe geçerken en büyük ivmeyi 3 kat artış sergileyen ve $226M’luk pazar payına ulaşan Avrupa kaydetti. Bunun en büyük nedenlerinin başında Amerika ve Avrupa’daki şirketlere yapılan yatırımlar olarak gösteriliyor. Platform olarak ele aldığımızda PC ve Mobil, konsolların oldukça ilerisinde.

Hedef kitle temel olarak 15-26 yaş aralığında seyrederken; izleyiciler genel olarak 14-35 yaş aralığında. Bu konuda dünyaca ünlü spor kanalı ESPN espor’a özel dijital içerikleri üretmeye başlayarak, dünya finallerini karasal yayınlarından yayınladı. BBC ve TBC keza aynı şekilde karasal yayınlarla eSpor içeriklerine yer vermeye başladılar. Yine ülkemizde League Of Legends Kış Mevsim finali Digiturk 91. kanalından internet ile aynı anda canlı olarak verildi. İzleyici kitlesinin önemi neden bu kadar önemli derseniz; Futbol’da nasıl bir Messi, Ronaldo; basketbolda M.Jordan, Lebron varsa eSpor’un da kendine özgü yıldızları ve superstarları var. İzleyiciler profesyonel oyuncuların kişisel yayınlarını, müsabakalarını ve yaşam tarzlarını takip ederek, bu kişileri kendilerine örnek alarak taraftar kitleleri oluşturuyorlar.

http://nerdist.com/wp-content/uploads/2015/07/rsz_e-sports-event-07302015.jpg

Peki Türkiye’de durum nasıl?
Türkiye’ye genel olarak baktığımızda genç nüfusun ağırlıklı olmasından ve özellikle Dünya’da hiç olmadığı kadar internet kafe yaygınlığından dolayı nispeten büyük şehirler dışında kalan bölgelerde bile oyun oynanabiliyor oluşu; Türkiyeyi coğrafyanın en kritik bölgelerinden biri yapıyor. Ancak buradaki en kritik nokta tabii ki bu potansiyeli görerek bu alana yatırım yapacak oyun firmalarının ve/veya dağıtıcı firmaların rolü.

Bu konuda ülkemizde uzun süredir faaliyet gösteren Joygame (Netmarble Turkey), Riot Games, Nfinity Games, Bigpoint, Nttgame, Gameforge, Lokum Games gibi firmaların yaptığı çeşitli projeler ve yatırımlar mevcut. Özellikle Riot Games’in League Of Legends alanında global olarak eSpor özelinde oluşturduğu ve etkilerini ülkemizde de gördüğümüz atılımlar oldukça önemli ve değerli.Türkiye’de bu zamana kadar çeşitli alanlarda başarılı olan eSpor takım ve/veya kulüplerinden bazılarını ele aldığımızda;
Dark Passage, HWA Gaming, Team Turquality, BJK OyunHizmetleri, SuperMassive,
ZONE eSports, Crew eSports, Team Aurora, ANT Gaming, BPI Gaming Club, Space Soldiers, Numberone eSports vb. ekipler yer alıyor. Özellikle Beşiktaş bu sene Oyun Hizmetleri epin firması ile ortaklık yaparak bu alana giren ilk spor kulubü olurken, Lidyana kurucusu Hakan Baş, SuperMassive ekibinin co-founder’ı konumda bulunması ile dikkatleri üzerine çekiyor.

Nasıl lisanslı eSporcu olunur?
Sporcu lisansı almak, tamamen ücretsiz bir işlem. Gençlik ve Spor Bakanlığı Spor Genel Müdürlüğü tarafından verilen lisans için gerekli evraklar ve bilinmesi gerekenler:
Gerekli Evraklar
1-T.C. kimlik numarası beyânı
2-Sağlık raporu*
3-Doldurulmuş Tescil Fişi
4- 2 adet vesikalık resim (1 tanesi Tescil Fişi’ne yapıştırılacak)
Önemli Bilgiler
-Belgeler hazır olduktan sonra menajerler veya veliler de oyuncular için başvuruda bulunabiliyor.
-Sağlık raporunda dijital oyunlar için rapor istendiğinin söylenmesi, yani bilgisayar başında oyun oynanmasını etkileyecek bir durum olmadığıyla ilgili rapor alınması gerekiyor.
-Evraklar önce ilçe müdürlüğüne onaylatılıyor, sonrasında sicil lisans servisinde işlemleri yapılıyor.
-Diğer şehirlerdeki oyuncuların lisansları başka bir şehirden de çıkartılabiliyor. Doğum yeri ve lisans alınmak istenen yerin aynı il olması şartı yok.
eSpor olarak bağlı olduğumuz federasyon, Gelişmekte Olan Sporlar adı altında geçiyor.
-Bulunduğunuz ildeki Gençlik ve Spor Bakanlığı Müdürlükleri adreslerine www.gsb.gov.tr’den ulaşabilirsiniz.

Kaynakça:
webrazzi.com /2016/04/25/yukselen-deger-espor-simdiye-kadar-duymus-oldugunuz-en-buyuk-spor-bransi-olabilir/
zoneesports.com/elektronik-spor-oyunlari-nedir-2
tr.leagueoflegends.com/tr/news/esports/esports-editorial/nasil-lisansli-esporcu-olunur

Bu yazımızı okuyan 1.901. takipçimizsiniz.

_Hamid Uyanık_

1994 Konya doğumlu. İlk, Orta ve Lise öğrenimini Konya ve Malatya Darende'de tamamladı. Bursa Uludağ Üniversitesi Uluslararası İlişkiler bölümü mezunu. Hobileri arasında Seyehat, Kitap, Konsol oyunları ve Sinema vardır. Beşiktaş taraftarıdır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir